آسیا و اقیانوسیه، بهشت اپراتورهای مجازی

اپراتورهای مجازی برای رشد نیاز به کشف بازارهای جدید، خدمات جدید، ارائه ارزش‌های پیشنهادی خود در قالب مدل‌های کسب و کار جدید و پذیرش فناوری‌های جدید دارند. در مورد صنعت اپراتوری تلفن همراه در آسیا و اقیانوسیه ما شاهد یک اتفاق بسیار مهم هستیم زیرا همه عوامل رشد يک  MVNO در اين منطقه از جهان مهيا است.
5 بازاری که در آسیا و اقیانوسه برای رشد و گسترش اپراتورهای مجازی حائز اهمیت هستند شامل چین ، استرالیا ، سنگاپور ، ژاپن و ویتنام می‌باشد. چین که در سال 2014 به صورت آزمایشی و محدود به اپراتورهای مجازی مجوز داده بود، در سال 2018 به طور رسمی و گسترده برای بازیگران بین المللی این حوزه نيز اجازه حضور در بازار چین را صادر کرده است. چین یکی از نمونه‌های موفق رشد اپراتورهای مجازی است چرا که این MVNO ها با ارائه نوآوری و خدمات بیشتر مثل VAS و … توانستند سهم بازار 5% در این بازار به شدت رقابتی و حساس به قیمت را به دست آورند.
در استرالیا اپراتورهای مجازی بسیاری حضور دارند که در حال حاضر 13% از بازار را در دست دارند. شرکت های حاضر در بازار به کمک خدمات اپراتورهای مجازی توانسته اند از روش‌های فروش مکمل محصولات ارزش افزوده خود، سهم بازار را افزایش دهند. علاوه بر این، اپراتورهای مجازی استرالیا با فروش سیم کارت‌های دائمی و سیم کارت‌های اعتباری ارزان قیمت سعی دارند تا نفوذ بيشتری در بازار را داشته باشند.
یکی دیگر از بازارهای موفق آسیایی برای اپراتورهای مجازی، سنگاپور است که ظرف دو سال از تاسیس اولین اپراتورمجازی، سهم بازار آن‌ها به بیش از 3% رسیده است. روند بازار نشان میدهد که شرکت‌های بزرگ ارتباطاتی با استفاده از سرمایه گذاری مشترک، تاسیس برندهای جدید و … به دنبال استفاده از مدل‌های اپراتورهای مجازی هستند تا مصرف‌کنندگان جوان و موبایل اولی ها را جذب کنند.
در ژاپن نیز آمار اپراتورهای مجازی در بازار شگفت انگیز است. سهم بازار MVNO ها از سال 2014 دو برابر شده و به میزان بیش از 10% از سهم بازار کل رسیده است. در بازار به شدت رقابتی ژاپن که به دلیل استراتژی های بازیگران و شرایط رقابت، قیمت ها دائما رو به کاهش است، اپراتورهای مجازی توانسته‌اند، حاشیه سودی بهتر از میانگین داشته باشند.
اما در پنجمین کشور یعنی ویتنام که کشوری جوان و با ضریب نفوذ بالای اینترنت و تلفن همراه است نیز اپراتورهای مجازی توانسته اند در این بازار اشباع راه گشا باشند.
جدای این 5 کشور در حوزه آسیا و اقیانوسیه، در ایران نیز خدمات مربوط به اپراتورهای مجازی توسط شرکت سامانتل عرضه می‌شود. ایران کشوری با ضریب نفوذ بالای اینترنت و تلفن هوشمند است و خدمات با کیفیت ارائه شده توسط اولین FULL MVNO ایران مثل سیم کارت‌های دائمی و سیم کارت‌های اعتباری و اینترنت پرسرعت ارزان، و همچنین محصولات سازمانی مانند  APN و  MVPN، کاربران را نسبت به استفاده از خدمات اپراتورهای مجازی مشتاق نموده است.

منبع: telecoms

افزودن نظر جدید

avatar