• معرفی سرویس
    ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) فناوری است که برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی و براساس استفاده از فضای خالی سیم های مسی تلفن است. در سیم مسی هنگام استفاده از تلفن برای مکالمه های صوتی ، تنها قسمت اندکی از فضای آن به کار گرفته و مشغول می شود وبا استفاده از تجهیزات به کار رفته شده در مراکز مخابراتی به سادگی می توان از فضای خالی آن برای انتقال داده به شکل نامتقارن (سرعت دریافت به مراتب بیشتر از ارسال است) بهره گرفت.
    باید گفت کاربران نیازی به استفاده از تجهیزات خاص و پیچیده ای ندارند و تنها با یک مودم adsl و یک تفکیک کننده (splitter) می توانند به سادگی به این فناوری دست پیدا کنند. جهت استفاده همزمان از صوت و دیتا لازم است فرکانسهای گفته شده از هم تفکیک گردد.
    با بهره گیری از این فناوری کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یک خط تلفن ، به صورت دائم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شوند.
  • شرایط و نحوه خرید
    • برای خرید پکیج سرویس های ADSL، اینجا (لینک به پنل قاصدک) کلیک کنید.
    • به آستانه مصرف هر یک ازسرویس ها ۵ درصد ترافیک بیش تر برای ایجاد حاشیه اطمینان محاسبات مصرف کاربران افزوده شده است.
    • آستانه مصرف منصفانه که به اختصار FUP نامیده می شود عبارت است از حداکثر میزان ترافیکی که مشترک می تواند در یک دوره و با همان سرعتی که سرویس را خریداری کرده، استفاده کند.
    • منظور از ترافیک داخلی، هر ترافیک با میزبانی داخلی است یعنی سایت ها و اپلیکیشن هایی که سرور آن در داخل کشور می باشد و نام آنها در این لیست درج شده است.
    • ترافیک پیام‌رسان ‌های داخلی مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبق مصوبه ۲۶۵ بصورت یک سوم بها محاسبه می‌شود.
    • منظور از ترافیک بین الملل، هر ترافیک با میزبانی خارجی است یعنی سایت ها و اپلیکیشن هایی که سرور آن در خارج از کشور می باشد مانند اینستاگرام، تلگرام، گوگل و ….
    • مصرف هر گیگ از ترافیک بین الملل ۲ برابر مصرف هر گیگ از ترافیک داخلی محاسبه می شود.
    • در تمامی سرویس ها، FUP یکجا به مشترک داده می شود و مدیریت مصرف بنا بر میل مشترک در یک دوره می باشد.
    • برای کسب اطلاعات بیشتر مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات (مصوبه لینک شود) را مطالعه فرمائید.
    • جزئیات پارامترهای موافقت نامه سطح خدمات آسیاتک، مطابق ضوابط مصوبه ۱۷۷ سازمان تنظیم مقررات (مصوبه لینک شود) به پیوست قرارداد مشترکین میباشد.
    • جهت مشاهده قرارداد مشتری اینجا (بارگزاری قرارداد در سایت) کلیک کنید.
  • تعرفه ها
    • جدول پس از نهایی شدن و دریافت تائیدیه از سازمانتنظیم مقررات درج گردد.
    • حجم سرویس های ۶،۳ و ۱۲ ماه به صورت ضریبی از حجم یک ماهه طبق جداول فوق که به صورت یک جا در سرویس مشترکین اعمال خواهد شد.
    • خرید سرویس های شش و دوازده ماهه، به ترتیب شامل ۵ و ۱۰ درصد تخفیف خواهد بود.
    • هزینه دایری و تخلیه خطوط مشترکین ۱۲,۰۰۰ تومان است که در هنگام ثبت نام دریافت خواهد شد.
    • هزینه ی ایاب و ذهاب جهت نصب و راه اندازی و رفع خرابی ۴۵.۰۰۰ تومان می باشد.
    • هزینه‌ی راه‌اندازی و نصب ۱۵۰.۰۰۰ ریال
    • ۹ درصد مبلغ مالیات ارزش افزوده به سرویس ها اضافه خواهد شد.
    • سرویس ها، حجم اضافه های مندرج در جداول فوق دارای تائیدیه ******** و ******* از سازمان تنظیم مقررات می باشند.

 

  • o پرسش های متداول
    • Digital Subscriber Line یا DSL به چه معناست؟
      DSL به معنای خط دیجیتال مشترک است که شیوه‌ای کم هزینه با سرعتی مطلوب برای استفاده از اینترنت است. با استفاده از خطوط تلفن معمولی می‌توان از این تکنولوژی استفاده کرد. ارتباط DSL از طریق سیم تلفن شما برقرار می‌شود، بدون این که اختلالی در ارتباطات تلفنی به وجود آید. به شرط اینکه مودم همیشه به خط وصل و روشن باشد، ارتباط شما با اینترنت همیشه برقرار خواهد بود. در عین حال این کار برای مکالمات تلفنی مشکلی پیش نمی‌آورد. پس از برقراری ارتباط، هزینه ثابت خط ADSL ماهانه و با توجه به پهنای باند و سرویس دریافتی، محاسبه می‌گردد. هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه و ارتباطی به استفاده از خط ADSL ندارد. سرعت تبادل دیتا در ADSL به صورت نامتقارن است. یعنی سرعت دریافت و ارسال اطلاعات برابر نخواهد بود.
    • مزایای ADSL چیست؟
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت (تا ۴۰ برابر سرعت برقراری ارتباط از طریق شماره‌گیری، ۲۵ مگابیت بر ثانیه دریافت و ۱ مگابیت بر ثانیه ارسال)
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیری
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون هزینه پالس مکالمه تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون مشغول شدن خط تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت در حین مکالمه با تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت برای ایجاد شبکه مجازی خصوصی (VPN)
      • برقراری ارتباط پر سرعت با اینترنت برای بهره‌گیری از امکانات ویدیویی و صوتی در اینترنت و ویدیو کنفرانس
      • استفاده از زوج سیم‌های تلفن معمولی (در واقع نیازی نیست از مرکز مخابراتی سیم‌کشی جدیدی انجام شود)
      • استفاده هم‌زمان اینترنت، تلفن و یا فکس
    • اصطلاح خط رانژه یعنی چه؟
      خط رانژه شده، خط تلفنی است که voice و data را هم‌زمان با هم، روی یک خط منتقل می‌نماید. بنابراین، امکان ارائه‌سرویس ADSL را داراست. پیش از اینکه بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ADSL استفاده نمایید، می‌بایست این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارائه دهنده‌سرویس، رانژه شود.
    • اگر حجم خریداری شده را استفاده نکنیم، برای ماه بعدی ذخیره خواهد شد؟
      خیر، حجم مصرفی شما در انتهای هر ماه صفر خواهد شد؛ چنانچه سرویس‌های چند ماهه خریداری نمایید، تا آخر دوره ذخیره می گردد.
    • انواع روش‌های ثبت‌نام و خرید چگونه است؟
      با مراجعه به بخش ثبت‌نام در http://servco.samantel.irاقدام نموده و یا با شماره تلفن 02187640000 بخش فروش و یا با عاملین فروش مجاز شرکت تماس حاصل فرمایید.
    • چگونه امکان ارائه خدمات را بررسی نماییم؟
      در بخش «بررسی امکان ارائه خدمات» در صفحه اصلی سایت، شماره تلفن خود را به همراه کد شهر وارد نموده و وضعیت سرویس دهی را مشاهده نمایید.
    • چرا سامانتل در مرکز مخابراتی ما سرویس ارائه نمی‌دهد؟
      سامانتل در تلاش است تا سرویس‌دهی خود را در تمام مراکز مخابراتی گسترش دهد. متأسفانه به دلایل فنی (نظیر سیم مسی تلفن در مراکز مخابراتی) در در برخی از مراکز مخابراتی محدودیت‌هایی از این لحاظ وجود داشته و امکان سرویس‌دهی یا توسعه با مشکل مواجه است.
    • سامانتل روی خطوط فیبر و pcm سرویس ارائه می‌دهد؟
      در حال حاضر خیر، ADSL صرفاً روی زوج سیم مسی ارائه می‌گردد و به زودی با توسعه شبکه این موضوع در دسترس قرار خواهد گرفت.
    • مدارک لازم برای ثبت‌نام چیست؟
      کپی آخرین قبض پرداختی و نیز کپی کارت ملی صاحب خط در سایت آپلود گردد.
    • ثبت‌نام نموده‌ام، اما مدت زیادی است که در صف انتظار هستم؟
      در برخی مراکز مخابراتی به دلیل شرایط خاص مرکز (محدودیت پورت و …) و یا مشکل در اطلاعات صاحب خط و … ارائه سرویس مدت زمان بیشتری طول می کشد. در اینگونه موارد، جهت پیگیری با 02187640000 تماس بگیرید.
      ثبت‌نام نموده‌ام، لیکن مبلغ فاکتور را پرداخت نکردم. برای انجام امور نصب و راه اندازی می‌بایست فاکتور پرداخت گردد؟
      بلی تا زمانی که فاکتور پرداخت نشود، خط به مخابرات ارسال نشده و پس از ۷۲ ساعت نیز ثبت نام شما حذف می‌گردد.
    • برای ADSL ثبت‌نام نموده‌ام؛ چگونه می‌توانم از وضعیت آن مطلع شوم؟
      با مراجعه به سایت http://servco.samantel.irو یا تماس با شماره تلفن 02187640000 می‌توانید از وضعیت کنونی سرویس مطلع گردید. هم‌چنین در مراحل مختلف کار، برای شما پیامک ارسال خواهد شد.
    • چنانچه به هر دلیلی پس از پرداخت هزینه، امکان راه‌اندازی روی خط فراهم نگردد، هزینه پرداخت شده عودت خواهد شد؟
      بلی، با امور مشترکین تماس گرفته و شماره شبای حساب خود را اعلام نمایید تا وجه پرداختی برایتان عودت داده شود.
    • هزینه عملیات رانژه، جمع‌آوری، نصب و راه‌اندازی چقدر است ؟
      بر اساس مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی، هزینه دایری (۷۰۰۰۰ ریال) و جمع‌آوری (۵۰۰۰۰ ریال ) معادل ۱۲۰۰۰۰ ریال بوده و شرکت‌های سرویس‌دهنده می‌توانند این مبلغ را به فاکتور سرویس اضافه نمایند (این مبلغ به مخابرات پرداخت خواهد شد). در صورت نصب حضوری، مبلغ ۱۵۰۰۰۰ ریال نیز به فاکتور افزوده می شود. به ارقام مذکور، مالیات بر ارزش افزوده -مطابق نرخ هر سال- اضافه خواهد شد.
    • خط تلفن به نام شخص دیگری است و امکان دریافت کد ملی را ندارم؛ می‌توانم ثبت‌نام کنم؟
      با کد ملی خود به عنوان استفاده‌کننده ثبت‌نام نمایید؛ چنانچه (به احتمال ۲۰ درصد) خط از سمت مخابرات تأیید نشد، هزینه پرداختی عودت داده خواهد شد.
    • شرکت سامانتل، بدون نیاز به خط ثابت، سرویس ارائه می‌دهد؟
      سامانتل امکان ارائه اینترنت از طرق دیگر را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02187640000 تماس حاصل فرمایید.
    • برای ثبت‌نام بهتر است از طریق نمایندگی‌ها اقدام کنم یا با امور مشترکین تماس بگیرم؟
      شما می‌توانید با مراجعه به سایت http://servco.samantel.irثبت نام نمایید. ثبت نام از طریق عاملین فروش مجاز نیز منعی ندارد. در صورت نیاز به راهنمایی با 02187640000 تماس حاصل نمایید.
    • در حال حاضر از شرکت دیگری روی خط تلفن سرویس ADSL وجود دارد. برای اینکه از سامانتل سرویس بگیرم باید چه کاری انجام دهم؟
      جهت ثبت نام نباید رانژه شرکت دیگری بر روی خط فعال باشد، در غیر اینصورت خط از مخابرات به دلیل رانژه‌کشی تکراری برگشت داده می‌شود. پیش از پرداخت فاکتور ثبت نام شده، می‌بایست سرویس قبلی از روی خط شما جمع آوری شده باشد. قبل از جمع آوری، از وضعیت بستر مخابراتی خود اطمینان حاصل نمایید که امکان سرویس‌دهی توسط سامانتل وجود دارد یا خیر.
    • کدام مودم‌ها توسط سامانتل پشتیبانی می‌شود؟
      برای استفاده از سرویس اینترنت ADSL، محدودیتی در نوع مودم وجود ندارد و تمامی مودم‌های ADSL پشتیبانی می‌شوند.
    • چرا برخی تعرفه‌ها گران و برخی دیگر ارزان‌تر می‌باشد؟
      قیمت کلیه سرویس های سامانتل طبق مصوبات اعلام شده از طرف سازمان قانون گذار و بر اساس نوع سرویس و مدت زمان و حجم ترافیک قابل استفاده در آن طراحی شده و مشتری می‌تواند براساس نوع نیاز و مصرف خود یکی از آنها را انتخاب نماید.
    • چگونه اینترنتم را شارژ کنم؟
      ابتدا وارد سایت http://servco.samantel.ir شده و پس از وارد کردن نام کاربری و پسورد جهت تمدید، خرید ترافیک اضافی و رزرو سرویس اقدام نمایید.
    • اینترنت خود را شارژ و فاکتور را نیز پرداخت نموده‌ام، اما اینترنت من شارژ نشده است؟
      چنانچه بیش از ۲۰ دقیقه از زمان پرداخت گذشته است، با امور مشتریان سامانتل تماس حاصل نمایید (سرویس شما نیاز به بروز رسانی دارد و یا تراکنش ناموفق بوده است).
    • چنانچه سرویس را از طریق وب‌سایت افزایش سرعت دهم، چقدر طول می‌کشد تا این افزایش اعمال شود؟
      پس از ثبت و پرداخت فاکتور مربوط به تغییر سرویس، مودم خود را یکبار خاموش و روشن کنید. همان لحظه سرویس جدید فعال می‌گردد.
    • با اینکه کاربری خود را شارژ کرده‌و گزینه بروز رسانی را نیز زده‌ام، مجدداً صفحه اعلام اتمام شارژ باز می‌شود؟
      جهت بررسی وضعیت شارژ با شماره 02187640000 تماس بگیرید.
    • اشتباهاً دوبار پشت سر هم اقدام به خرید شارژ کردم که مبلغ هر دو شارژ از حسابم کم شد… برای برگرداندن مبلغ خرید چه کاری می‌بایست انجام شود؟
      در صورتی که دو بار کسر شده است، به مرکز تماس 02187640000 اطلاع دهید تا هزینه یکی از سرویس‌ها به بانک مجازی شما برگشت داده شود. چنانچه از طریق عوامل فروش مشترک شده‌اید، وجه به بانک مجازی عامل فروش برگشت داده شده وعودت مبلغ از طریق ایشان میسر است. اگر از حساب بانکی شما مبلغ کم شده و سرویس اعمال نشده و هزینه نیزعودت داده نشده است، احتمال تراکنش ناموفق وجود دارد. لذا لازم است که اطلاعات تراکنش خود را از بانک دریافت نموده و به 02187640000 اعلام نمایید.
    • در قبض تلفن، هزینه شبکه هوشمند کشوری آمده است. ربطی به اینترنت دارد؟
      خیر، با استفاده از سرویس ADSL هیچ هزینه‌ای بر روی قبض تلفن شما اضافه نمی‌شود. شبکه هوشمند یا IN، نوع دیگری استفاده از اینترنت است که هزینه آن در قبض درج شده و جزء خدمات پرسرعت سامانتل نیست.
    • هنوز بخشی از سرویس فعلی من باقیمانده است؛ امکان خریداری سرویس جدید وجود دارد؟
      بلی، می‌توانید زودتر از موعد، جهت رزرو سرویس جدید اقدام نمایید. چنانچه سرویس جدید را زودتر از پایان سرویس پیشین فعال نمایید، سرویس قبلی باطل خواهد شد.
    • ریز مصرف و باقیمانده روز و حجم را چه‌طور می‌توانم چک کنم؟
      از طریق ورود مشترکین در سایت http://servco.samantel.ir می‌توانید جهت مشاهده ریز مصرف و باقیمانده اکانت خود اقدام نمایید.
    • قصد جابجایی مکان را دارم؛ امکان انتقال سرویس به محل جدید وجود دارد؟
      چنانچه برای شماره تلفن مکان جدید، امکان سرویس‌دهی وجود داشته و قرارداد نیز به اسم خود شما بسته شده باشد، پس از ثبت نام خط جدید و فعال‌سازی آن، اعتبار باقیمانده با شرایط خاص به سرویس فعلی اضافه می‌گردد. در غیر اینصورت مطابق با قوانین شرکت، امکان عودت قسمتی از هزینه پرداخت شده هست.
    • چرا پینگ‌تایم خط من بالاست؟
      پینگ تایم به عوامل زیادی بستگی دارد؛ به عنوان مثال چنانچه سرور بازی شما دارای محدودیت بوده و یا فاصله شما تا سرور طولانی باشد، پینگ تایم مسیر خط شما افزایش خواهد یافت.عواملی دیگری نظیر اختلال در لینک‌های مخابراتی مرکز یا پهنای باند بین‌الملل نیزمی‌تواند مؤثر باشد.
    • سرویس 8 مگابیت که جدیداً خریداری شده چندان تفاوتی با سرویس ۴ مگابیت پیشین ندارد. علت چیست؟
      کیفیت خط عامل تأثیرگذاری بر سرعت سرویس می‌باشد؛ چنانچه وضعیت خط ظرفیت 8 مگابیت را نداشته باشد، سرعت دریافتی کاهش می‌یابد. جهت خرید سرویس‌های با سرعت بالا، وضعیت خط را چک نمایید. علاوه بر این، ساعت مصرف و وضعیت ترافیک شبکه در ساعات و سایتی که دانلود می‌نمایید نیز مهم هستند.
    • با گوشی و لپتاپ نیز امکان اتصال به اینترنت وجود دارد؟ چند دستگاه را به طور همزمان می‌توان متصل نمود؟
      چنانچه مودم وایرلس باشد، امکان اتصال تجهیزاتی که وای فای دارند امکان‌پذیر است. اتصال از طریق وای‌فای محدودیتی ندارد، لیکن با کابل، بستگی به تعداد پورت lan روی مودم دارد.
    • نحوه اتصال مودم به پریز تلفن چگونه است؟
      از پریز تلفن به line اسپلیتر وصل و از خروجی‌های اسپلیتر: modem به مودم و از phone به تلفن وصل نمایید.
    • هنگام روشن بودن مودم و همزمان مکالمه با تلفن، صدا واضح نیست.
      ممکن است مشکل از اسپیلیتر باشد؛ اتصالات اسپیلیتر چک شود و در صورت ممکن تعویض گردد. دقت نمایید که دوشاخه ضدبرق به تلفن وصل نباشد.
    • چگونه می‌توان وضعیت خط و کیفیت آن را برای خرید سرویس‌هایی با سرعت بالا چک کرد؟ به عنوان مثال، خط ظرفیت ۱۰ مگابیت سرعت را دارد یا خیر؟
      • راه اول: تماس با مرکز تماس به شماره 02187640000 و بررسی وضعیت خط.
      • راه دوم: وارد شدن به پنل تنظیمات مودم، در بخش Status، Data Rate Upstream (سرعت آپلود) و Downstream (سرعت دانلود) اینترنت خود را بررسی فرمایید، عدد نمایش داده شده باید متناسب با سرعت سرویس دریافتی باشد.(در برخی مودم ها، نامگذاری به صورت Download Speed و Upload Speed است).
      • همچنین با مشاهده مقادیر مربوط به SNR Margin که نشان‌دهنده سیگنال به نویز خط است، می‌توان وضعیت نویز خط را بررسی نمود. چنانچه SNR بالای ۸ باشد، خط ظرفیت افزایش پهنای باند را داراست.
    • نام کاربری و کلمه عبور برای من پیامک نشده است؟
      برای دریافت نام کاربری و کلمه عبور با مرکز تماس به شماره 02187640000 تماس حاصل نمایید.
    • تفاوت دو واحد بیت (bit) و بایت (Byte) در محاسبه سرعت اینترنت در چیست؟
      هنگامی که مشترک درخواست جهت خرید اشتراک اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهد، شرکت خدمات دهنده بر حسب میزان و متناسب با حجم استفاده، سرویس‌های متفاوتی را با سرعت‌های ۵۱۲، ۱۰۲۴، ۲۰۴۸ و … (با واحد سنجش کیلوبیت در ثانیه) به ایشان پیشنهاد می‌نماید. شایان ذکر است که واحد سرعت این سرویس‌ها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second) است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و به صورت Kbps (کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده می‌شود. در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلوبایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشخص می‌شود و معمولاً در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است. با توجه به این‌که هر ۱ بایت (Byte) اطلاعات از ۸ بیت (bit) تشکیل شده است، هر یک از سرعت‌های ارائه شده توسط شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی به مشترکین در زمان استفاده باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایل‌ها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.
    • منظور از حجم fup یا آستانه مصرف منصفانه چیست؟
      آستانه مصرف منصفانه کاربر که به اختصار (fair usage policy) FUP نامیده می‌شود عبارت است از حداکثر میزان ترافیکی که مشترک می‌تواند در یک دوره و با همان سرعتی که سرویس را خریداری نموده، استفاده کند. درضمن مصرف هرگیگ از ترافیک بین‌الملل دو برابر مصرف هرگیگ از ترافیک داخلی محاسبه می‌شود.
    • تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
      ارتباط در سامانتل بر اساس پروتکل PPPoE انجام می‌شود. این پروتکل به Username و Password نیاز دارد. کلمه عبور و رمز PPPoE را می‌توان روی مودم و نیز سیستم‌عامل ذخیره نمود. چنانچه مودم در حالت PPPoE قرار گیرد، لازم است تنظیمات در قسمت WAN آن انجام شود. اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیمات PPPoE روی ویندوز انجام شود که در این حالت صرفاً یک سیستم اینترنت خواهد داشت.
    • اختلالات تلفن بر روی ADSL به چه دلیل است؟
      از آن جا که در تکنولوژی ADSL، صدا و داده به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده می‌شوند، چناچه شرایط لازم جهت استفاده‌هم‌زمان برقرار نباشد، می‌توانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای تشخیص علت مشکل، پیشنهاد می‌گردد بر روی خطی که سرویس روی آن راه‌اندازی شده است، صرفاً مودم قرار گیرد، تمامی گوشی‌ها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا و اینترنت تست شود. در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولاً با این تست می‌توان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین استفاده از گوشی‌ها و یا دستگاه‌های متعدد بر روی خطی که ADSL از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود آورد. پیشنهاد می‌شود از خط ADSL استفاده‌های جانبی زیاد صورت نگیرد.
    • علت قطع شدن بوق خط تلفن رانژه چیست؟
      مودم ADSL و اسپلیتر را از مدار خارج کنید. خط تلفن را چک کنید؛ در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد از طریق خط دیگری با شماره تلفن ۲۰۱۱۷ تماس گرفته و خرابی تلفن را ثبت کنید. چنانچه با خارج کردن اسپلیتر از مدار مشخص شد خط بوق دارد و سیم‌ها و سوکت‌ها سالمند، اسپلیتر شما معیوب است .
    • هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته می‌شود؟
      برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتند از:

      • -تنظیم همزمان PPPoE روی مودم و ویندوز( هنگامی که PPPoE روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن PPPoE بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود)
      • -عدم نصب صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود.
      • -تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
      • -وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت Line مودم.
      • -مودم را خاموش و پس از ۵ دقیقه روشن کنید. پس از ثابت شدن چراغ¬های مودم مجدداً امتحان کنید.
      • -بروز قطعی در دیتای مرکز ارائه دهنده‌سرویس ADSL نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل منتظر بماند. درصورت عدم رفع مشکل، با واحد پشتیبانی تماس بگیرید .
    • علامت ضربدر قرمز رنگ روی Local Area Connection نشانه چیست؟
      کابل Ethernet بین پورت Ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر به صورت فیزیکی قطع شده است. نصب صحیح کارت شبکه، اتصال صحیح کابل متصل به مودم و کارت شبکه، صحت سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی نمایید.(کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد).
    • تأثیر نویز روی سرویس ADSL چگونه است؟
      وجود نویز یکی از عواملی است که برروی خط ADSL اختلال ایجاد نموده ومنجر به بروز مشکلات متعدد می‌شود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:

      • -نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن
      • -نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می‌شود
      • برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن، استفاده از اسپلیتر (جدا کننده Voice از Data) به عنوان یک راهکار قابل ارائه است. نصب این ابزار بسیار ساده بوده و با استفاده از آن می‌توان نویز موجود بر روی خط را برطرف نمود.
      • درباره‌ مورد دوم باید توجه داشت که سیستم‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می‌کنند و از کیفیت سرعت اینترنت می‌کاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارتند از:
        • -کلیه دستگاه‌های برقی (این دستگاه‌ها ممکن است بر روی ADSL اخلال ایجاد کنند)
        • -وجود تلفن بی‌سیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
        • -سیم‌کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم‌های برق
        • -نزدیکی موبایل به مودم
    • نحوه اتصال مودم ADSL به کامپیوتر چگونه است؟
      با توجه به نوع مودم و رایانه یا سیستم کاربر، اتصال می‌تواند از طریق USB ،Ethernet و یا وایرلس باشد. مودم‌هایی که دارای پورت Ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/سوییچ را نیز دارند. مودم‌هایی که دارای قابلیت وایرلس هستند، علاوه بر امکان اتصال به سوییچ، قابلیت اتصال به تقویت‌کننده امواج وایرلس یا Access point را نیز دارند. چنان‌چه اتصال مودم به کامپیوتر از طریق USB برقرار شود، می‌بایست درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب نمود. CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده می‌شود.
    • چرا سرعتی که در قرارداد نوشته شده با سرعت واقعی سرویس متفاوت است؟
      موارد مختلفی در تجربه کاربر از سرعت اینترنت مؤثرند. در راستای محدود کردن این عوامل و یافتن علت، موارد زیر را رعایت نمایید:

      • -عدم استفاده از فیلترشکن هنگام تست سرعت
      • -پیش از شروع تست سرعت، ارتباط سایر کامپیوترها و گوشی‌¬ها را با مودم قطع کنید
      • -سعی کنید تا حد ممکن برای تست سرعت از ارتباط باسیم استفاده کنید. بخشی از مشکلات سرعت به دلیل ماهیت فنی وایرلس هستند.
      • -تست سرعت DSL را از سرورهای نزدیک و خلوت بگیرید. قاعدتاً هنگام تست سرعت روی سرورهای دور یا شلوغ، عوامل دیگری به جز کیفیت لینک DSL روی نتیجه مؤثرند که کنترل آنها خارج از اختیار فرزانگان است .
    • چگونه مصرف خود را مدیریت کنم؟
      اولین گام در مدیریت مصرف آشنایی با مفهوم ترافیک مصرفی است. ترافیک مصرفی شما عبارت است از مجموع ترافیک ارسالی و دریافتی در آن دوره، دانلود فایل¬های مختلف، مشاهده سایت¬ ها،مشاهده فیلم آنلاین و گوش کردن به رادیو آنلاین، نرم‌افزار¬های ارتباطی و … همگی از اینترنت اطلاعات دریافت می‌¬کنند. علاوه بر مصارف عادی خودتان، رعایت نکات امنیتی نیز تأثیر زیادی در کنترل مصرف ترافیک شما دارند.
    • اسپلیتر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
      اسپلیتر ابزاری‌ست برای جدا کردن voice و data از یکدیگر. از نظر فیزیکی، قطعه‌ای‌ست کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. همان‌طور که می‌دانید یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده هم‌زمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس (اینترنت و تلفن) نباید دستگاه‌های جانبی (تلفن، فکس و …) به صورت مستقیم بر روی خط تلفن قرار گیرند. (این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است به صورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپیلیتر نیاز است.) اسپلیتر می‌تواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطع و وصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
    • زمانی که هنوز بخشی از سرویس باقیمانده است، امکان خریداری سرویس جدید وجود دارد؟
      شما می‌توانید زودتر از موعد جهت رزرو سرویس جدید اقدام نمایید. به عنوان مثال، از پروموشن‌های شرکت استفاده نموده و در زمان موردنظر خود، سرویس را فعال نمایید. چنانچه سرویس جدید پیش از پایان سرویس قبلی فعال گردد، سرویس قبلی باطل خواهد شد.
    • چنانچه خط تلفن، ظرفیت دریافت سرویس‌هایی با سرعت بالا را نداشته، چطور بررسی کنیم که مشکل از سیم‌کشی داخل ساختمان است یا خیر؟
      مشترک تمامی تجهیزات روی پریزهای متصل به خط تلفن مربوطه را جدا نموده (در اصطلاح خط را ایزوله نماید) و در صورت امکان با پریز دیگر بررسی نماید. پریز، ضد برق نبوده و در صورت عدم رفع مشکل، مودم باید از ورودی منزل چک شود (سر خط) و در صورت مناسب بودن وضعیت کیفیت خط نسبت به داخل (با توجه به عدد SNR)، با کشیدن سیم مستقیم روکش دار ضد نویز از سر خط تلفن تا مودم، می‌توان همان کیفیت سر خط را در محل استفاده از سرویس مشاهده نمود. با توجه به مسی بودن خطوط، بدیهی است که وجود فاصله زیاد از سر خط تا محل مودم، می‌تواند یکی از دلایل افت کیفیت سرویس باشد.
    • منظور از سرعت دریافت و ارسال اطلاعات چیست؟
      در اصطلاح تجاری به مقدار ارسال و دریافت Data در واحد زمان Bandwidth گفته می‌شود. واحد آن b/s (بیت در ثانیه) است .
    • چرا پیامک تأیید شماره همراه برای من ارسال نشده است ؟
      در هنگام ثبت اطلاعات در بخش حساب کاربری، می‌بایست دقت لازم را داشته و اطلاعات تماس و پست الکترونیکی را با دقت و صحیح وارد فرمایید. چنانچه شماره تماس (موبایل) و یا آدرس پست الکترونیکی ثبت نگردد، کد تأییدیه برای کاربر ارسال نخواهد شد. مورد بعدی در خصوص تغییر شماره همراه کاربر می‌باشد. به دلیل فراموشی این مطلب توسط کاربر، پیامک تأییدیه به خط قبلی ارسال می‌شود که بعضاً خاموش بوده و یا متعلق به شخص دیگری است که نیاز به اصلاح شماره تماس در حساب کاربری باشگاه مشتریان می‌باشد.